Enam Khutbah Amir al-Mukminin Tentang Rahsia Dirinya; Bab: Khutbah Pertama - Keempat


Oleh: Al-Hafiiz Rajab Al-Barsi

KHUTBAH PERTAMA

Pendahuluan, sesiapa yang pada zahirnya mengakui wilayahku lebih banyak daripada batinya, akan ringanlah timbangannya, sesungguhnya seorang mukmin tidak sempurna imannya sehingga dia mengetahuiku secara Nuraaniyyah dan lain-lain.

Diriwayatkan oleh Salman al-Farisi dan Abu Dhar daripada Amir al-Mukminin a.s bahawa beliau a.s berkata:

"Sesiapa yang pada zahirnya mengakui wilayahku lebih banyak daripada batinya, maka ringanlah timbangannya (man kaana zahiru-hu fii wilaayati akthar min baatini-hi khaffat mawaazinu-hu), wahai Salman, sesungguhnya seorang mukmin tidak sempurna imannya sehingga dia mengetahuiku secara Nuraaniyyah (cahaya) (ya Salman, la yakmulu al-mu'min imana-hu hatta ya'rifa-ni bi-al-Nuraaniyyah) dan apabila dia mengetahuiku sedemikian, maka dia adalah mukmin (wa idha 'arafa-ni bi-dhaalika fa-huha mu'min), Allah telah menguji hatinya dengan keimanan (imtahanaa llahu qalba-hu li l-Iman), lapang dadanya kepada Islam (wa syaraha sadru-hu li l-Islam) dan dia menjadi arif tentang agamanya, terbuka mata hatinya (wa saara 'aarifan bi-diini-hi mustabsiran).

Sesiapa yang mengabaikan perkara tersebut, maka dia adalah seorang yang syak dan was-was (wa man qassara 'an dhaalika fa-huwa syakkin murtaabin). Wahai Salman dan wahai Jundub! Sesungguhnya makrifat tentang diriku secara Nuraaniyyah (pencahayaan) adalah makrifat Allah (inna ma'rifati bi al-Nuraaniyyati ma'rifatu llah). Dan makrifat Allah adalah makrifatku (wa ma'rifatu llahi ma'rifati). Ia adalah agama yang murni (al-Diin al-Khaalis) sebagaimana Allah berfirman di dalam Surah al-Bayyinah (8):5:"Pada hal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus dan supaya mendirikan sembahyang (yuqiimuu al-Salaat) dan menunaikan zakat (wa yu'tuuna al-Zakaat); dan yang demikian itulah agama yang lurus" Adapun firman-Nya "al-Diin al-Hunafaa'" iaitu ikrar dengan kenabian Muhammad s.a.w (wa huwa al-Iqraar bi-nubuwwati Muhammad (s.a.w), ia adalah agama yang lurus (wa huwa al-Diin al-Haniif).

Firman-Nya "yuqiimuu al-Salaat" ertinya "mereka mendirikan sembahyang" iaitu mengakui wilayahku (wilaayati), sesiapa yang mewalikan aku, maka sesungguhnya dia telah mendirikan sembahyang [dari segi makna-nya] (fa-man waalaani fa-qad aqaama al-Salaat), iaitu sulit dan menyulitkan (wa huwa su'bun mustas'abun). "wa yu'tuuna al-Zakaat" mereka menunaikan zakat iaitu mengakui para imam (huwa al-Iqraar bi- al-Aimmati). Itulah agama Allah yang lurus (dhaalika diinu llah al-Qayyim). Al-Qur'an telah menjadi saksi bahawa agama yang lurus adalah ikhlas dengan tauhid (syahida al-Qur'an inna al-Diin al-Qayyim al-ikhlasu bi-al-Tauhiid), mengakui kenabian dan wilayah (wa al-Iqraar bi-al-Nubuwwati wa al-Aimmati).

Lantaran itu, sesiapa yang mengakui semuanya, maka sesungguhnya dia telah melaksanakan agamanya (fa-man jaa'a bi hadha fa-qad ataa bi-al-Diin).

Wahai Salman, wahai Jundub, mukmin yang diuji yang tidak dibentangkan ke atasnya sesuatu perkara mengenai kami melainkan Allah melapangkan dadanya untuk menerimanya (al-Mu'min al-Mumtahanu al-Ladhi lam yarid 'ali-hi sya'un min amri-na illa syarraha llahu sadra-hu li-qabuli-hi), dia tidak syak dan was-was (la yasyukku wa-lam yartaabu). Sesiapa yang berkata: Kenapa dan bagaimana, maka dia telah menjadi kafir (wa man qaala lima wa kaifa fa-qad kafara).

Justeru mereka telah menerima urusan Allah (fa-sallamu llaha amra-hu), maka kamilah urusan Allah (fa-nahnu amru llah), wahai Salman, wahai Jundub, sesungguhnya Allah telah menjadikan aku penyimpan amanah-Nya ke atas makhluk-Nya (inna llaha ja'ala-ni amiina-hu 'alaa khalqi-hi), khalifah-Nya di bumi-Nya, negara-Nya dan hamba-hamba-Nya (khalifata-hu fii ardhi-hi wa biladi-hi wa 'ibadi-hi). Dia telah kurniakan kepadaku apa yang tidak dapat diceritakan oleh orang biasa (wa a'taani ma lam yasif-hu al-Waasifuun) dan orang-orang yang arif (wa la ya'rifu-hu al-'Arifun). Apabila kamu mengetahui aku sedemikian, maka kamu adalah mukminun (fa-idhaa 'araftumuu-ni ha-kadha fa-antum mu'minuun).

Wahai Salman, Allah berfirman di dalam Surah al-Baqarah (2):45 "(wa ista'iinuu bi- al-Sabri wa al-Salaati), maka al-Sabr "kesabaran" adalah Muhammad (fa-al-Sabr Muhammadun) dan al-Salaat "sembahyang" adalah wilayahkku (al-Salaat wilaayati).

Lantaran itu, Dia berfirman "wa inna-ha la-kabiiratun" Ertinya: "Sesungguhnya ia adalah berat" dan Dia tidak berfirman: Inna-huma "sesungguhnya kedua-duanya". Kemudian Dia berfirman: Illaa 'alaa al-Khaasyi'iin "kecuali mereka yang khusyuk". Dia telah mengecualikan ahli wilayahku (fa-stathnaa ahla wilaayati al-Ladhiina istabsaruu bi-nuuri hidaayati).

Wahai Salman, kami adalah rahsia Allah yang tidak disembunyikan (nahnu sirru llahi al-Ladhi la yukhfaa) dan cahaya-Nya yang tidak terpadam (wa nuuru-hu al-Ladhi la yutfaa).

Nikmat-Nya yang tidak dapat dibalas (wa ni'matu-hu al-Ladhi la tujzaa). Awal kami adalah Muhammad, pertengahan kami adalah Muhammad dan akhir kami adalah Muhammad (awwalu-naa Muhammad wa ausatu-naa Muhammad wa aakhiru-naa Muhammad). Sesiapa yang telah mengetahui kami, maka dia telah menyempurnakan agama yang lurus (fa-man 'arafa-naa fa-qad istakmala al-Diina al-Qayyim). Wahai Salman, wahai Jundub, aku dan Muhammad pada masa dahulu adalah satu cahaya , kami bertasbih sebelum orang lain bertasbih (kuntu wa Muhammad nuuran nusabbi-hu qabla al-Musabbihaat).

Kami bercahaya sebelum makhluk (wa nasyriq qabla al-Makhluqaat), maka Allah telah membahagikan cahaya itu kepada dua: Nabi Mustafa dan Wasi Murtadha (fa-qassama llhu bi-dhaalika al-Nuura nisfaini: Nabiyyun Mustafa wa wasiyyun murtadha), maka Allah a.w berfirman kepada yang separuh (al-Nasf): Jadilah kamu Muhammad (kun Muhammadan) dan kepada yang separuh lagi (al-Nasf): Jadilah kamu Ali (kun 'Aliyyan).

Lantaran itu, Nabi s.a.w bersabda: Aku adalah daripada Ali dan Ali adalah daripadaku dan tidak akan menunaikan daripadaku kecuali aku atau Ali (anaa min 'Ali wa 'Ali min-ni, wa la yuaddu 'an-ni illaa anaa au 'Ali) .

Wahai Salman, wahai Jundub, Muhammadlah yang bercakap (wa kaana Muhammad al-Naatiq) dan akulah yang berdiam diri (anaa al-Saamit). Setiap zaman pasti ada yang berdiam diri dan ada yang bercakap (wa la budda fii kulli zamaan min saamitin wa naatiqin), maka Muhammad adalah sahabat pengumpulan [semua perkara] (fa-Muhammadun saahib al-Jam') dan aku adalah sahabat pengusiran [di mahsyar] (wa anaa saahib al-Hasyr), Muhammad adalah pemberi peringatan (wa Muhammad al-Mundhir), aku adalah yang memberi pertunjuk (wa anaa al-Haadi).

Muhammad adalah sahabat syurga (wa Muhammad saahib al-Jannat), aku adalah sahabat raj'ah (wa anaa saahib al-Raj'ati), Muhammad adalah sahabat al-Haudh (wa Muhammad saahib al-Haudh), aku adalah sahabat bendera (wa anaa saahib al-Liwaa'), Muhammad adalah sahabat semua kunci (wa Muhammad saahib al-Mafaatih).

Aku adalah sahabat syurga dan neraka (wa anaa saahib al-Jannati wa al-Naari), Muhammad adalah sahabat wahyu (wa Muhammad saahib al-Wahyi), aku adalah sahabat ilham (wa anaa saahib al-Ilhaam), Muhammad adalah sahabat segala dalil (wa Muhammad saahib al-Dalalaat), aku adalah sahabat mukjizat (wa anaa saahib al-Mu'jizaat).

Muhammad adalah pemutus para nabi (Muhammad khaatam al-Nabiyyiin), aku adalah pemutus para wasi (wa anaa khaatam al-Wasiyyiin), Muhammad adalah sahabat dakwah (Muhammad saahib al-Da'wah), aku adalah sahabat pedang dan kekuatan (wa anaa saahib al-Saif wa al-Satwati), Muhammad adalah Nabi yang mulia (Muhammad al-Nabiyyu al-Kariim), aku adalah al-Sirat al-Mustaqiim (wa anaa al-Siraat al-Mustaqiim), Muhammad adalah al-Ra'uuf al-Rahiim (wa Muhammad al-Ra'uuf al-Rahiim), aku adalah al-'Aliyyu al-'Aziim (wa anaa al-'Aliyyu al-'Aziim).

Wahai Salman, Allah berfirman di dalam Surah al-Mu'min (40): 15 ''Yang Mengutus Roh dengan perintah-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya (yulqi al-Ruuha min amri-hi 'ala man yasya' min 'ibadi-hi), Dia tidak memberi roh ini kecuali kepada orang yang diserahkan kepadanya urusan dan qadar (wa la ya'ti hadha al-Ruuh illa man fuwwidha ilai-hi al-Amr wa al-Qadar), aku menghidupkan orang yang telah mati (anaa uhyii al-Mauata), aku mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi (wa a'lamu ma fii al-Samawaat wa al-Ardh), akulah kitab yang terang (wa anaa al-Kitaab al-Mubiin), Wahai Sulaiman, Muhammad adalah pendiri hujah (Muhammad muqiim al-Hujjati), aku adalah hujah kebenaran ke atas makhluk (wa anaa hujjat al-Haq 'ala al-Khalqi).

Dan dengan roh itu ia dinaikkan ke langit (wa bi-dhaalika al-Ruh 'urija bi-hi ila al-Samaa'), akulah yang telah membawa Nuh ke dalam Bahteranya (anaa hamal-tu Nuhan fii al-Safiinati), aku adalah sahabat Yunus di dalam perut ikan paus (anaa saahib Yunus fii butni al-Hut), akulah yang telah berdialog dengan Musa di lautan (anaa haawar-tu Musa fii al-Bahri), aku telah membinasakan kurun-kurun yang pertama (wa ahlak-tu al-Quruun al-Uulaa), aku telah dikurniakan ilmu para nabi dan para wasi (u'ti-tu 'ilm al-Anbiyaa' wa al-Ausiyaa') dan kefasihan bercakap (fasl al-Khitab). Dengan akulah tamatnya kenabian Muhammad (bii-tammat nubuwwatu Muhammadin).

Akulah yang telah mengalirkan sungai-sungai dan lautan (anaa ajrai-tu al-Anhaar wa al-Bihaar), akulah yang telah memancarkan mata air di bumi (wa fajjar-tu al-Ardha 'uyuunan). Akulah yang sayu kepada dunia kerana wajahnya (anaa ka'bu al-Dunya li-waj-hi-ha). Aku adalah azab hari kegelapan (anaa 'azab yauma al-Zulmati), akulah al-Khidir guru Musa (anaa al-Khidir mu'allimu Musa), akulah guru Daud (anaa mu'allimu Daud), akulah Dhu l-Qarnain (anaa dhu l-Qarnain), akulah yang telah menolak ikannya dengan izin Allah (anaa al-Ladhi dafa'-tu samka-ha bi-izni llahi), akulah yang telah menjelajahi bumi-Nya (anaa dahau-tu ardha-ha). Akulah yang menyeru dari tempat yang jauh (anaa al-Naadi min makaanin ba'iid).

Akulah binatang yang melata dari bumi (anaa daabbatu l-Ardh) . Aku sebagaimana sabda Rasulullah (s.a.w): Anda, wahai Ali, Dhu l-Qarnainnya, dan kedua-duanya, dan bagi anda yang akhir dan yang pertama (anta ya 'Ali Dhu Qarnai-ha, wa kullan tarafai-ha, wa laka al-Aakhiratu wa al-Uula). Wahai Salman, sesungguhnya mayat kami apabila ia mati, tidak mati (inna maita-tanaa idha maata lam yamut), orang yang terbunuh di kalangan kami, tidak dibunuh (wa maqtula-na lam yuqtal). Dan yang ghaib kami apabila dia ghaib, tidak ghaib (wa gha'iba-na idha ghaaba lam yaghib).

Kami tidak beranak dan tidak diperanakkan di dalam perut (wa la nalidu wa la nuuladu fii al-Butuun). Tiada seorangpun boleh dikiaskan dengan kami (wa la yuqaasu bi-na ahadun mina al-Naasi). Aku telah bercakap di atas lidah Isa di dalam buaian (anaa takallam-tu 'ala lisaan 'Isa fii al-Mahdi). Aku adalah Nuh (anaa Nuh), akulah Ibrahim (anaa Ibrahim), akulah sahabat unta betina (anaa saahib al-Naaqati), akulah sahabat gempa bumi (anaa saahib al-Raajifati), akulah sahabat gegaran (anaa saahib zalzalati), akulah Lauh Mahfuz (anaa al-Lauh al-Mahfuz), kepadakulah berakhirnya ilmu apa yang ada padanya (ilayya intaha, ilmu ma fii-hi). Aku bertukar kepada bermacam-macam bentuk menurut kehendak Allah (anaa anqalibu fii al-Suwar kaifa Syaa Allah), sesiapa yang telah melihat mereka, maka dia telah melihat aku (man r'aa-hum fa-qad ra'aa-ni). Dan sesiapa yang telah melihat aku, maka dia telah melihat mereka (wa man ra'aa-ni fa-qad ra'aa-hum) .

Kami pada hakikatnya, cahaya Allah yang tidak hilang dan tidak berubah (wa nahnu fii al-Haqiqati nuuru llahi al-Ladhi la yazuulu wa la yataghayyaru). Wahai Salman, dengan kamilah telah mulianya setiap yang diutus (bi-na syarafa kullu mab'uuth). Lantaran itu, janganlah mendakwa kami sebagai tuhan-tuhan (fa-la tad'uu-na arbaaban) dan katalah kepada kami apa yang kamu mahu [selain daripada itu] (wa quuluu fii-naa ma syi'tum) . Disebabkan kami seorang itu binasa dan dengan kami dia berjaya (fa-fiiina halaka wa bi-na najaa). Wahai Salman, sesiapa yang beriman dengan apa yang aku telah katakan dan aku telah jelaskan, maka dia adalah mukmin (man aamina bi-ma qul-tu wa syarah-tu, fa-huwa mu'min), maka Allah telah menguji hatinya untuk keimanan (imtahanaa llhu qalba-hu li l-Imaan) dan meredainya (wa radhia 'an-hu).

Sesiapa yang syak dan was-was, maka dia adalah Naasibi (wa man syakka wa irtaaba fa-huwa naasibun) sekalipun dia mendakwa wilayahku, maka dia adalah seorang pendusta (wa in idda'a wilaayati fa-huwa kaadhibun). Wahai Salman, aku dan pembimbing-pembimbing daripada Ahlu l-Baitku adalah rahsia Allah yang tersembunyi (anaa wa al-Hudaat min ahli baitii sirru llahi al-Maknuun) dan para wali-Nya yang hampir kepada-Nya (wa auliyaa'u-hu al-Muqarrabuun), semua kami adalah satu (kullu-na waahidun), rahsia kami adalah satu (waahidun). Lantaran itu, janganlah kamu memisah atau membezakan antara kami, nescaya kamu binasa (fa-la tufarriquu fii-naa fa-tahlikuu).

Sesungguhnya kami zahir pada setiap zaman menurut kehendak Yang Maha Pemurah (fa-innaa nazharu fii kulli zamaan bi-ma syaa al-Rahmaan). Oleh itu, neraka wail, neraka wail bagi mereka yang mengingkari apa yang aku telah katakan (fa-al-Wail kulla al-Wail li-man ankara ma qultu), tidak akan mengingkarinya melainkan mereka yang bodoh (wa la yunkiru-hu illa ahlu l-Ghabaawati) dan mereka yang telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka dan menjadikan penglihatan mereka tertutup (wa man khatama 'ala qalbi-hi wa sam'i-hi wa ja'ala 'ala basari-hi ghisyaawati).

Wahai Salman, aku adalah bapa setiap mukmin dan mukminat (anaa abu kulli mu'min wa mu'minati), wahai Salman, akulah malapetaka yang amat besar (anaa al-Tammatu al-Kubraa), akulah yang mendatangi apabila ia datang (anaa al-Aazifatu idha izifat), akulah yang pasti terjadi (anaa al-Haaqatu) , akulah yang menggentarkan hati (anaa al-Qaari'atu), akulah hari pembalasan (anaa al-Ghaasyiatu), akulah laungan (anaa al-Sarkhatu), akulah ujian yang diturunkan (anaa al-Mihnatu al-Nazilatu). Kamilah tanda-tanda, dalil-dalil, hijab-hijab dan wajah Allah (wa nahnu al-Aayaat wa al-Dalalaat wa al-Hujub wa wajhu llahi).

Akulah apabila namaku ditulis di 'Arasy, maka ia menjadi tetap (anaa kutiba ismi 'ala al- 'Arasy fa-istaqarra), [akulah apabila namaku ditulis] di langit, maka ia berdiri kuat (wa 'ala al-Samaawaat fa-qaamat).

[Akulah apabila namaku ditulis] di bumi, maka ia terhampar (wa 'ala al-Ardh fa-farasyat), [akulah apabila namaku ditulis] di atas angin, maka ia bertiup (wa 'ala al-Raihi fa-dharrat), [akulah apabila namaku ditulis] di atas kilat, maka ia berkilau (wa 'ala al-Barqi fa-lami'a) [akulah apabila namaku ditulis] di atas wadi, maka ia mengalir (wa 'ala al-Waadi fa-hami'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas cahaya, maka ia terputus (wa 'ala al-Nuuri fa-quti'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas awan, maka ia menitiskan air (wa 'ala al-Syihaab fa-dami'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas petir, maka ia tunduk (wa 'ala al-Ra'di fakhasyi'a).

[Akulah apabila namaku ditulis] di atas malam, maka ia menjadi gelap dan menggelapkan (wa 'ala al-Laili fa-dujaa wa azlama), [akulah apabila namaku ditulis] di atas siang, maka ia menjadi cerah dan tersenyum (wa 'ala al-Nahaar fa-anaaara wa tabassama)".



KHUTBAH KEDUA

Pujian kepada Allah, akulah di sisi Muhammad, 'Arasy adalah 'Arasy Allah ke atas semua makhluk, akulah pintu maqam, dan hujah musuh. [Akulah] binatang yang melata di bumi, [akulah] sahabat semasa, pintar di dalam hukuman, bahtera kejayaan dan lain-lain.

"Segala puji bagi Allah Penentu masa, Pemilik segala perkara di mana kami adalah daripada kejadian-Nya sebelum penciptaan penetapan. Daripada-Nya kami telah bermula dan kepada-Nya kami kembali kecuali masa, maka pada kamilah dibahagikan batasan-batasannya, untuk kami diambil janji-janji-Nya, kepada kami dikembalikan penyaksian-penyaksian-Nya. Apabila berpusingnya beribu-ribu pusingan, maka berpanjanganlah malam dan siang, tiada alamat si alim tanpa orang awam, [akulah] nama yang tersergam ([anaa] al-Ismu al-Adhkham), [akulah] alim tanpa diajari ([anaa] al-'aalim ghaira al-Mu'allam).

Akulah di sisinya (anaa al-Janbu) Iaitu aku di sisi Muhammad (wa al-Jaanib Muhammadun), 'Arasy adalah 'Arasy Allah ke atas semua makhluk (al-'Arsy 'arsyu llahi 'ala al-Khalaa'iq), akulah pintu maqam (anaa baabu l-Maqaam) dan hujah musuh (wa hujatu al-Khisaam). [Akulah] binatang yang melata di bumi (wa daabbatu l-Ardh), [akulah] sahabat semasa (wa sahib al-'Asri), pintar di dalam hukuman (wa-faslu al-Qadhaa'), bahtera kejayaan (wa safiiinatu al-Najaati), tidak bertiang untuk menguatkan bumi (lam taqum al-Da'aim bi-takhawwumi al-Aqtaar), tidak ada sarung pedang atau sarung neraca yang tersembunyi melainkan di atas tanggungjawab kami (wa la aghmidata qistasy al-Sajaaf illa'ala kawaahil umuuri-na).

Akulah lautan ilmu (anaa bahru al-'Almi), akulah hujah hijab (wa nahnu hujjatu al-Hijaab). Apabila falak beredar, dan ia dibunuh, mati atau binasa (fa-idha istadaara al-Fulku, wa qutila maata au halaka), tetapi aku adalah penghujung tali yang kukuh (illa an tarafayy hablu al-Matiin), kepada penetapan air yang ditentukan (ila qaraar al-Maa' al-Mu 'ayyan), kepada kemudahan penetapan (ila basiid al-Tamkiin), kepada sebalik keputihan cina (ila waraa' baidhaa' al-Siin), kepada kemusnahan kubur orang-orang Taaliqaan (ila masaari' qubuur al-Taaliqaani), kepada bintang-bintang keluarga Yaasiin (ila nujuum yaa siin) dan para sahabat al-Siin (Muhammad) di kalangan mereka yang tinggi di seluruh Alam (wa ashaab al-Siin min al-'Illiyyin al-'Aalamiin).

Dia telah menyembunyikan rahsia Tawaasiin (katama asraar al-Tawaasiin), kepada padang pasir yang berdebu (ila al-Baidaa' al-Ghabraa') kepada perbatasan tanah ini (ila had hadha al-Tharaa). Akulah penjaga agama (anaa dayyanu al-Diin), aku akan menunggang awan (la-arkabanna al-Sahhab), aku akan memeggalkan kepala (la- adhribanna al-Riqaab), aku akan memusnahkan gigi geraham satu per satu (wa la-uhdimanna urman hijran hijran). Aku akan duduk di atas batu untukku di Dimasyq (wa la-ajlisu 'ala hajar li bi-Dimasyq), aku akan menawarkan Arab tawaran kematian (wa la-asumanna al-'Arab sauma al-Manaayaa). Ada orang bertanya kepadanya: Bilakah ini berlaku? (fa-qiila mataa hadha?) Maka beliau a.s berkata: Apabila aku mati dan aku menjadi tanah (idha muttu wa sirtu ila al-Turaab)".



KHUTBAH KETIGA

Khutbah Amir al-Mukminin a.s selepas pulang dari memerangi Khawarij: Akulah orang yang pertama Islam, akulah orang yang pertama mukmin, akulah musalli yang pertama, akulah orang yang pertama berpuasa, akulah orang yang pertama berjuang, akulah tali Allah yang kukuh dan lain-lain.

"Akulah orang yang pertama Islam (anaa awwalu al-Muslimin), akulah orang yang pertama mukmin (anaa awwalu al-Mu'minin), akulah musalli yang pertama (anaa awwalu al-Musalliin), akulah orang yang pertama berpuasa (anaa awwalu al-Saa'imiin), akulah orang yang pertama berjuang (anaa awwalu al-Mujaahidiin), akulah tali Allah yang kukuh (anaa hablu llah al-Matiin), aku adalah pedang Rasul Tuhan sekalian alam (anaa rasul rabb al-'Aalamiin) .

Akulah al-Siddiq yang paling besar (anna al-Siddiq al-Akbar), akulah al-Faaruuq yang paling besar (anaa al-Faaruuq al-Akbar), akulah pintu bandar ilmu (anaa bab madiinatu al-'Ilmi), akulah ketua kesabaran (anaa ra'su al-Hilmi), akulah bendera petunjuk (anaa raayatu al-Hudaa), akulah mufti keadilan (anaa mufti al-'Adli), akulah lampu agama (anaa siraaju al-Diin), akulah Amir al-Mukminin (anaa Amir al-Mu'minin), akulah Imam kepada mereka yang bertakwa (anaa imam al-Muttaqiin). Akulah penghulu para wasi (anaa sayyidu al-Wasiyyiin), akulah ketua agama (anaa ya'suub al-Diin). Akulah bintang yang terang (anaa syihaab al-Thaaqib), akulah azab Allah yang pedih (anaa 'azabu llah al-Waasib). Akulah lautan yang tidak kering (anaa al-Bahru al-Ladhi la yanzifu).

Akulah kemuliaan yang tidak dapat digambarkan (anaa al-Syarafu al-Ladhi la yuusafu), akulah pembunuh musyrikin (anaa qaatil al-Musyrikiin), akulah pemusnah orang-orang kafir (anaa mubiidu al-Kaafiiriin), akulah pertolongan mukminin (anaa ghauthu al-Mu'minin), akulah ketua yang berseri mukanya (anaa qaaid al-Gharr al-Muhajjaliin), akulah gusi-gusi neraka Jahanam yang memotong (anaa adhraasu Jahannam al-Qaati'ah).

Akulah kisarannya yang berpusing (anaa rihaa-ha al-Daa'iratu), akulah yang menarik ahlinya kepadanya (anaa saaqa ahlu-ha ilai-ha). Akulah yang mencampakkan bahan bakarnya ke atasnya (anaa mulaqqi hatabi-ha 'alai-ha). Namaku pada mashaf adalah 'Aliyan (inna ismi fii al-Suhufii 'Aaliyan), di dalam Taurat adalah Bariyya (wa fii al-Taurati Bariyya) , di sisi Arab adalah Ali (wa 'inda al-'Arab 'Aliyyan).

Sesungguhnya bagiku beberapa nama di dalam al-Qur'an yang diketahuinya oleh mereka yang mengetahuinya (wa inna lii asmaa'an fii al-Qur'an 'arafa-ha man 'arafa-ha). Akulah al-Sadiq yang Allah telah memerintahkan kamu supaya mematuhinya (anaa al-Sadiq al-Ladhi amara-kumu llahu bi-itbaa'i-hi), maka Dia berfirman di dalam Surah al-Taubat (9): 119 "kuunuu ma'a al-Saadiqiin" Ertinya " Hendaklah kamu bersama orang-orang yang benar" Akulah mukmin yang saleh di dalam firman-Nya (anaa saalih al-Mu'minin) . Akulah muazzin di dunia dan di akhirat (anaa al-Muazzin fii al-Dunya wa al-Akhirat), akulah pemberi sedekah di dalam keadaan rukuk (anaa al-Mutasaddiq raaki'an), akulah seorang pemuda anak kepada seorang pemuda saudara kepada pemuda (anaa al-Fataa ibnu al-Fataa akhu al-Fataa).

Akulah yang dipuji fa-hal ataa (anaa al-Mamduuh fa-hal ataa), akulah wajah Allah (anaa wajhu llahi), akulah janbu llah (anaa janbu llahi), akulah ilmu Allah. Di sisiku ilmu apa yang telah berlaku dan ilmu apa yang akan berlaku sehingga hari Kiamat (inna 'indii 'ilmun ma kaana wa ma yakuunu ila yaumi al-Qiyaamati), tiada seorangpun yang mendakwa sedemikian dan tiada seorangpun yang boleh menghalangku daripadanya (la yadda'i dhaalika ahadan wa al yadfii'uni 'an-hu ahadun), Allah telah menjadikan hatiku bercahaya (ja'ala llahu qalbii mudhiian) dan amalanku diredai (wa 'amalii raadhiyyan). Tuhanku telah mengajarku hikmah dan memberi makan kepadaku dengannya (laqqanani rabbii al-Hikmata wa ghazaa-ni bi-ha).

Aku tidak pernah melakukan syirik kepada Allah semenjak aku diciptakan (lam usyrik bi llahi mundhu khuliq-tu), aku tidak pernah berdukacita semenjak aku dibebankan dengan tugas (wa lam ajza'u mundhu hummil-tu). Aku telah membunuh pembesar-pembesar Arab dan penglima-penglima berkudanya (qatal-tu sanaadiid al-'Arab wa fursaa-na-ha), aku telah membinasakan pahlawan-pahlawan dan penglima-penglimanya (wa afnai-tu layutha-ha wa syaj'aana-ha). Wahai manusia, tanyalah kepadaku tentang ilmu yang tersimpan dan hikmat yang dikumpulkan (ayyuha al-Naasu, saluuni min 'ilmin makhzuun wa hikmatin majmuu'atin)" .



KHUTBAH KEEMPAT

Khutbah al-Iftikhaar: Pendahuluan, Aku adalah saudara Rasulullah dan pewaris ilmunya, tempat menyimpan hikmahnya, sahabat rahsianya, Allah tidak menurunkan meskipun satu huruf di dalam satu kitab daripada kitab-kitab-Nya melainkan ia untukku dan lain-lain.

Al-Asbagh bin Nubatah meriwayatkan bahawa Amir al-Mukmin a.s berkhutbah: "Aku adalah saudara Rasulullah dan pewaris ilmunya (anaa akhu rasulillah wa waarith 'ilmi-hi), tempat menyimpan hikmahnya (ma'dan hikami-hi), sahabat rahsianya (saahib sirri-hi), Allah tidak menurunkan meskipun satu huruf di dalam mana-mana kitab-Nya melainkan ia untukku (ma anzala llahu hurfan fii kitab min kutubi-hi illa wa qad sara ilayya).

Dan ilmuku bertambah tentang apa yang telah terjadi dan apa yang akan terjadi sehingga hari Kiamat (zaada li 'ilmu ma kaana wa ma yakuunu ilaa yaum al-Qiyaamat), aku dikurniakan ilmu nasab dan ilmu sebab (u'tiitu 'ilmu al-Ansaab wa al-Asbaab), aku dikurniakan seribu kunci di mana setiap kunci dapat membuka seribu bab (u'ititu alfa miftaah yaftahu kullu miftaah alfa bab), aku dibantu dengan ilmu kadar (mudid-tu bi-'ilmi al-Qadr), sesungguhnya perkara itu akan berlaku kepada para wasiku selepasku (inna dhaalika yajrii fii al-Ausiyaa' min ba'di), apa yang berlaku malam dan siang sehingga Allah mewariskan bumi ini dan mereka di atasnya sebaik-baik pewaris (wa ma jaraa al-Lail wa al-Nahaar hatta yaritha llahu al-Ardha wa man 'alai-ha, wa huwa khair al-Waarithiin) .

Aku dikurniakan al-Sirat , al-Mizan, al-Liwa' (bendera) dan Kauthar (u'tiitu al-Sirat wa al-mizan, wa al-Liwa' wa al-Kauthar), aku didahulukan ke atas Bani Adam pada hari Qiyamat (anaa al-Muqaddam 'ala Bani Adam yaum al-Qiyamat), aku menghisab makhluk (anaa al-Muhasib li-l-Khalq), akulah yang menentukan kedudukan mereka (anaa munazzilu-hum manaazilu-hum), akulah azab ahli neraka (anaa 'azab ahl al-Naar), semua itu adalah kelebihan Allah ke atasku (ila kulli dhaalika fadhlun min Allah 'Alayya), sesiapa yang mengingkari bahawa bagiku pusingan selepas pusingan, kembali selepas raj'ah atau hadis di mana aku telah berada pada masa yang lama (wa man ankara anna li fii al-Ardh karratan ba'da karratin wa 'audan ba'da raj'ah, hadiithan kama kuntu qadiiman), maka sesungguhnya dia telah menentang kami (fa-qad radda 'alai-na), sesiapa yang menentang kami, maka sesungguhnya dia telah menentang Allah (man radda 'alai-na fa-qad radda 'alaa llahi).

Akulah sahabat segala dakwah (anaa saahib al-Da'awaat), akulah sahabat segala sembahyang (anaa saahib al-Salawaat), akulah sahabat segala dendam kasumat (anaa saahib al-Naqamaat), akulah sahabat segala dalil (anaa saahib al-Dalalaat), akulah sahabat segala bukti yang pelik (anaa saahib al-aayaat al-'Ajibaat), akulah yang alim tentang rahsia di daratan (anaa 'aalim asraar al-Bariyyaat), aku adalah tanduk daripada besi (anaa qarnun min hadiid) dan aku sentiasa seperti besi (anaa abadan hadiid), aku adalah tempat turunnya para malaikat yang bermacam kedudukan (anaa manzil al-malaikati manaazila-hum).

Akulah yang mengambil perjanjian ke atas roh-roh pada azali (anaa aakhiz al-'Ahdi 'alaa al-Arwaah fii al-Azal), akulah yang menyeru kepada mereka: Tidakkah aku ini tuan kamu dengan perintah Yang Maha Perkasa (anaa al-Munaadi lahum alas-tu bi-rabbi-kum bi-amri qayyuum lam yazal), aku adalah kalimat Allah yang bertutur kepada makhluk-Nya (anaa kalimat Allah al-Naatiqatu fii khalqi-hi). Akulah yang mengambil perjanjian ke atas semua makhluk tentang sembahyang (anaa aakhiz al-'Ahdi 'alaa jamii' al-Khala'iq fii al-Salawaat), akulah pembantu kepada janda-janda dan anak-anak yatim (anaa ghauth al-Aramil wa al-Yatama), akulah pintu bandar ilmu (anaa bab madinat al-'ilm), aku adalah gua kesabaran (anaa kuhf al-Hilm).

Akulah wakil Allah secara umum (anaa 'ammat Allah al-Qa'imat), aku adalah sahabat bendera kepujian (anaa saahib liwa' al-Hamd), aku adalah sahabat dermawan selepas dermawan, jika aku memberitahu kepada kamu, nescaya kamu mengingkarinya (anaa saahib al-Hibaat ba'd al-Hibaat lau akhbar-tu-kum la-kafartum), akulah pembunuh mereka yang zalim (anaa qatil al-Jababirat), aku adalah simpanan di dunia dan di akhirat (anaa al-Zakhirat fii al-Dunya wa al-Aakhirat), aku adalah penghulu kepada mukminin (anaa sayyid al-Mu'minin), aku adalah bendera bagi mereka yang dapat pertunjuk (anaa 'alam al-Muhtadiin), aku adalah sahabat (golongan] kanan (anaa saahib al-Yamin), aku adalah keyakinan (anaa al-Yaqiin), aku adalah imam para muttaqin (anaa imam al-Muttaqiin). Aku adalah pendahulu kepada agama (anaa al-Sabiq ilaa al-Diin).

Aku adalah tali Allah yang kukuh (anaa habl Allah al-Matiin), akulah yang memenuhi dunia dengan keadilan sebagaimana ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan dengan pedangku ini (anaa al-Ladhi amla'u-ha 'adlan kama muliat zulman wa jauran bi-saifii hadha), aku adalah sahabat Jibril (anaa saahib Jibril ), aku adalah pengikut Mika'il (anaa tabi' Mikail ), aku adalah pokok pertunjuk (anaa syajarat al-Hudaa), aku adalah bendera takwa (anaa 'alam al-taqiyyu), aku adalah penghimpun makhluk kepada Allah dengan kalimat di mana dengannyalah berhimpunnya makhluk (anaa haasyir al-Khalq ilaa Allah bi l-Kalamat al-Lati yajma' al-Khalaa'iq).

Akulah yang mengeluarkan manusia (anaa munsyi' al-Anaam), akulah yang mengetahui segala hukum (anaa jami' al-Ahkaam), akulah sahabat tongkat yang indah dan unta yang merah (anaa saahib al-Qadhib al-Azhar wa al-Jamaal al-Ahmar), akulah pintu keyakinan (anaa bab al-Yaqiin), aku adalah pemerintah mukminin (anaa amir al-Mukminin), akulah sahabat Khidir (anaa saahib Khidir), akulah sahabat keputihan (anaa saahib al-Baidha'), akulah sahabat yang wangi (anaa sihib al-Faiha') akulah pembunuh musuh-musuh yang setara (anaa qatil al-Aqran), aku adalah pembinasa kepada mereka yang berani (anaa mubid al-Syaj'aan), aku adalah sahabat kurun-kurun yang pertama (anaa saahib al-Quruun al-Uulaa).

Aku adalah al-Siddiq yang paling besar (anaa al-Siddiq al-Akbar), aku adalah al-Faaruuq yang paling besar (anaa al-Faaruaq al-A'zam), aku adalah orang yang bercakap dengan wahyu (anaa mutakallim bi l-Wahyi), aku adalah sahabat bintang-bintang (anaa saahib al-Nujum) dan aku adalah pentadbirnya dengan perintah Tuhanku dan keilmuan Allah yang telah memberi keistimewaan kepadaku dengannya (anaa mudabbiru-ha bi-amri rabbi wa 'ilm Allah al-Ladhi khassani bi-hi), aku adalah sahabat bendera-bendera kuning (anaa saahib al-Raayaat al-Sufr). Akulah sahabat bendera-bendera merah (anaa saahib al-Raayaat al-Ahmar).

Aku adalah orang yang ghaib yang dinanti-nantikan kerana perkara yang besar (anaa al-Ghaib al-Muntazar li-amri al-'Azim), akulah pemberi (anaa al-Mu'ti), akulah yang menghulur bantuan ( anaa al-Mubdhil), aku adalah pemegang tanganku untuk penerimaan (anaa al-Qabidh yadayya 'ala al-Qabdh), aku adalah orang yang menceritakan tentang diriku (anaa al-Wasif li-nafsi), aku adalah orang yang merenung kepada agama Tuhanku (anaa al-Nazir li-din rabbi), aku adalah penjaga kepada sepupuku (anaa al-Hami li-ibn 'ammi), aku dimasukkan ke dalam kain kapan (anaa mudarrajat al-Akfan).

Aku adalah wali Kepada Yang Maha Pemurah (anaa wali al-Rahman), aku adalah sahabat Khidir dan Harun (anaa saahib al-Khidir wa Harun), aku adalah sahabat Musa dan Yusyu' bin Nun (anaa saahib Musa wa Yusyu' bin Nun), aku adalah sahabat syurga (anaa saahib al-Jannati), aku adalah sahabat titisan dan hujan (anaa saahib al-Qatar wa al-Matar), aku adalah sahabat gegaran dan gerhana bulan (anaa saahib al-Zilzal wa al-Khusuf), aku adalah orang yang menakutkan beribu-ribu [orang] (anaa urawwi'u al-Uluf), aku pembunuh kafir-kafir (anaa qatil al-Kuffar), aku adalah imam kepada mereka yang baik (anaa imam al-Abraa).

Aku adalah Bait Makmur (anaa al-Bait al-Ma'muur), aku adalah langit yang diangkat (anaa al-Suqf al-Marfu'), aku adalah lautan yang bergelumbang (anaa al-Bahr al-Masjuu), aku adalah batin Haram (anaa batin al-Haram), aku adalah tiang-tiang kepada semua umat (anaa da'aaim al-Umam), aku adalah sahabat kepada perkara yang besar (anaa saahib al-Amr al-'Azim), adakah orang yang bertutur denganku ?hal min natiqin yunatiqu-ni), aku adalah neraka (anaa al-Naar), sekiranya aku tidak mendengar kalam Allah dan sabda Rasulullah (s.a.w), nescaya aku meletakkan pedangku pada kamu dan membunuh kamu dengan mereka yang akhir kamu (laula inni asma'u kalama-llah wa qaula rasulillah (s.a.w) la-wadha'-tu saifii hadha fii-kum wa qataltu-kum 'an akhiri-kum).

Akulah bulan Ramadhan (anaa syahr Ramadhan), akulah Lailatu l-Qadar (anaa lailatu -l-Qadar), akulah Ummu al-Kitab (anaa ummu al-Kitab), aku adalah orang yang paling fasih bercakap (anaa afsal al-Khitab), akulah Surah al-Hamdu (anaa surah al-Hamdu), akulah sahabat sembahyang pada masa tempatan dan masa musafiir (anaa saahib al-Salat fii al-Hadhar wa al-Safar), malah kamilah sembahyang, puasa, malam-malam, hari-hari, bulan-bulan, dan tahun-tahun (bal nahnu al-Salat wa al-Siyaam wa al-Layaali wa al-Ayyaam wa al-Syuhuur wa al-A'waam).

Aku adalah sahabat pengusiran [di mahsyar] dan penyembelihan (anaa saahib al-Hasyar wa al-Nahr), akulah orang yang meringankan beban ke atas umat Muhammad (s.a.w) (anaa al-Wadhi''an ummati Muhammad al-Wazar), akulah pintu sujud (anaa bab al-Sujud), aku adalah seorang hamba (anaa al-'Abid) dan aku adalah seorang makhluk (anaa al-Makhluq). Aku adalah saksi (anaa al-Syahiid), aku disaksikan (anaa al-Masyhuud), aku adalah sahabat pakaian hijau (anaa saahib al-Sundus al-Akhdhar), aku disebut di langit dan di bumi (anaa al-Mazkuur fii al-Samawaat wa al-Ardh), aku adalah orang yang bersama Rasulullah di langit (anaa al-Madhi ma'a Rasulullah fii al-Samawaat).

Aku adalah sahabat al-Kitab dan busur panah (anaa saahib al-Kitab wa al-Qaus) . Aku adalah sahabat Syit bin Adam (anaa saahib Syit bin Adam), akulah sahabat Musa Warim (anaa saahib Musa Warim), aku dijadikan contoh (anaa bi tudhrabu al-Amthal), akulah langit yang hijau (anaa al-Sama' al-Khadhr), akulah sahabat dunia yang berdebu (anaa saahib al-Dunya al-Ghubara'), akulah sahabat hujan selepas putus asa (anaa saahib al-Ghaith ba'da al-Qunut), inilah aku siapakah orang sepertiku! (ha anaa dha fa-man dha mith-li!), akulah sahabat petir yang paling besar (anaa saahib al-Ra'du al-Akbar), akulah sahabat lautan yang paling keruh (anaa saahib al-Bahr al-Akdaar), akulah yang bercakap dengan matahari (anaa mukallim al-Syams), akulah petir ke atas musuh-musuh (anaa al-Saa'iqat 'ala al-A'daa').

Akulah pertolongan bagi sesiapa yang mentaati dari persembunyian dan Allah adalah Tuhanku tiada tuhan selain daripadaNya (anaa ghauth man ata'a min al-Wara wa llahu rabbi la ilaha ghaira-hu), sesungguhnya bagi kebatilan itu ada pusingan dan bagi kebenaran pula ada pusingannya (inna li-l-Batil jaulat wa li-l-Haqq daulat).

Akulah pemerhati dari dekat, justeru tunggulah fitnah Bani Umayyah dan kerajaan Kisra (anaa za'in 'an qarib fa-rtaqibu al-fiitnata al-Amawiyyata wa al-Daulata al-Kisrawiyyata), kemudian Bani 'Abbas menerima dengan kegembiraan dan keburukan (thumma tuqbalu Bani 'Abbas bi-l-Farah wa al-Ba'si), membina bandar dikenali dengan al-Zaura' antara Dajlah, Dujail dan al-Furat (wa tabni madinatan yuqalu al-Zaura' baina Dajlah wa Dujail wa al-Furat), dilaknati mereka yang tinggal di dalamnya (mal'un man sakanaa-ha) daripadanya akan keluar tiinah (tanah) penguasa-penguasa zalim (min-ha takhruju tiinatu al-Jabbaariin).
Kota-kota dibina dengan megah (tu'la fii-ha al-Qusuur), tirai-tirai dilabuhkan (wa tasbulu al-Sutur), mereka bermegah dengan kelicikan dan kejahatan (wa yata'allauna bi-l-Makr wa al-Fujur). Bani 'Abbas memusingkan empat puluh dua raja menurut bilangan tahun pemerintahan (fa-yatadawilu-ha Bani 'Abbas ithnain wa arba'iin malikan 'ala 'adadi sini al-Maliki), kemudian berlakulah fitnah yang mengelirukan (thumma al-Fiitnat al-Ghubara') dan kalung merah berada di tengkuk al-Qaim. Sesungguhnya terdapat sepuluh alamat menunjukkan kedatanganku. Pertamanya pertukaran bendera di Kufah, masjid-masjid tidak berfungsi, tidak ada orang mengerjakan haji, berlakunya gerhana bulan, ledakan di Khurasan, naiknya cekerwala al-Mudhnib, bintang-bintang kelihatan berganding sama, berlaku riuh-rendah, pembunuhan dan rampasan.

Itulah sepuluh alamat, dan daripada satu alamat kepada satu alamat berlaku perkara yang ajaib. Apabila berakhirnya alamat-alamat tersebut, datanglah al-Qaim kami dan berkata: Wahai manusia, bersihkan Tuhan kamu [daripada sifat-sifat makhluk] dan janganlah memberi isyarat kepada-Nya. Sesiapa yang menghadkan Pencipta, maka sesungguhnya dia telah mengingkari kitab yang sedang bercakap, kemudian dia berkata: Alangkah beruntungnya mereka yang mewalikan aku, lalu terbunuh kerana aku, diusir kerana aku (tuubaa li-ahli wilaayati al-Ladhiina yuqtaluun fiiyya au yutraduun min ajlii). Mereka adalah penyimpan [rahsia] Allah di bumi-Nya (hum khuzzaanu llahi fii ardhi-hi). Mereka tidak takut pada hari ketakutan yang paling besar ( la yafza 'uun yauma al-Faz'i al-Akbar). Akulah cahaya Allah yang tidak dapat dipadamkan (anaa nuru llahi al-Ladhi la yutfaa). Dan akulah rahsia-Nya yang tidak dapat disembunyikannya (anaa al-Sirr al-Ladhi la yukhfaa)" .

(Al-Hassanain/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)

Ditulis Oleh : Unknown ~ Pada Rabu, 19 Oktober 2016

Terimakasih atas kunjungan Anda serta kesediaan Anda membaca artikel kami yang berjudul Enam Khutbah Amir al-Mukminin Tentang Rahsia Dirinya; Bab: Khutbah Pertama - Keempat. Kritik dan saran dapat anda sampaikan melalui kotak komentar. Anda dipersilakan copy paste berita ini dengan mencantumkan url sumber : http://abnsnews.blogspot.com/2016/10/enam-khutbah-amir-al-mukminin-tentang.html

Subscribe for latest Dunia Penuh Berita


0 komentar:

PROFIL ABNS