Enam Khutbah Amir al-Mukminin Tentang Rahsia Dirinya; Bab: Khutbah Kelima - Keenam


Oleh: Al-Hafiiz Rajab Al-Barsi


KHUTBAH KELIMA

Khutbah al-Tatnajiyyah: Pendahuluan, membersihkan Allah daripada sifat makhluk, kembalilah kepada Syiahku dan dan laksanakanlah baiah kepadaku, jagalah agama dengan keyakinan yang baik. Berpeganglah dengan wasiat Nabi kamu yang mana itulah kejayaan kamu dan lain-lain.


Khutbah al-Tatnajiyyah diucapkan oleh Amir al-Mukminin a.s antara Kufah dan Madinah. Beliau a.s berkata: "Segala puji bagi Allah yang telah menembusi dan melintasi udara, menggantungkan harapan dan mencerahkan cahaya. Dia telah menghidupkan orang mati dan mematikan orang yang hidup. Aku memujiNya dengan pujian yang tinggi, maka ia menjulang tinggi. Ia telah terang, lalu bercahaya. Pujian yang naik kelangit menyampaikan misinya dan datang di udara dengan sederhana pula. Dia telah menciptakan langit tanpa tiang dan menghiaskannya dengan cekerwala-cekerwala yang bersinar-sinar.

Memegang di udara awan-awan yang gelap, menciptakan lautan-lautan dan gunung-gunung di atas tamparan arus yang halus. Dia telah menembusi gelumbangnya, lalu ombak-ombaknya memukul pantai. Aku memujiNya dan bagiNya segala kepujian. Aku naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Dia dan aku naik saksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan pesuruh-Nya. Dia telah memilihnya dari puncak kemuliaan dan mengutusnya pada Arab. Dia telah mengutusnya sebagai petunjuk dan penyelesaian yang penuh hikmat, maka beliau telah mendirikan dalil-dalil, mengakhiri risalah di mana dengannyalah beliau menyedarkan muslimin.

Menzahirkan dengannya agama, selawat dan salam kepada Muhammad dan keluarganya yang suci. Wahai manusia, kembalilah kepada Syiahku dan dan laksanakanlah baiah kepadaku (ayyuha al-Naasu, aniibuu ilaa syii-'atii wa al-tazimuu bai'ati), jagalah agama dengan keyakinan yang baik (wa waazibuu 'alaa al-Diin bi-husni al-Yaqiin). Berpeganglah dengan wasiat Nabi kamu yang mana itulah kejayaan kamu (wa tamassakuu bi-wasiyyi nabiyyi-kum al-Ladhi bi-hi najaatu-kum).

Dengan mencintainya, maka pada hari Pengusiran adalah kejayaan kamu (wa bi-hubbi-hi yauma al-Hasyri manjaatu-kum). Akulah harapan dan apa yang diharapkan (anaa al-Amalu wa al-Ma'muul), akulah yang berdiri di atas al-Tatnajaini (naa al-Waaqifu 'ala al-Tatnajaini), akulah yang merenung kepada dua masyriq dan dua maghrib (anaa al-Naaziru ilaa al-Masyriqaini wa al-Maghribaini). Aku telah melihat rahmat Allah dan Firdaus dengan penglihatan mata (ra'ai-tu rahmata llaha ra'ya al-'Aini), aku telah melihat bumi bertautan seperti bertautnya kain yang tidak lengkap (wa rai-tu al-Ardh multafatan ka iltifaaf al-Thaub al-Qusuur).

Sesungguhnya aku telah melihat matahari ketika jatuhnya seperti seekor burung yang kembali kepada sangkarnya (wa laqad raai-tu al-Syamsa 'inda ghuruubi-ha wa hiya ka al-Taair al-Munsarifu ilaa wakri-hi), aku telah mengetahui keajaiban makhluk Allah apa yang tidak diketahuinya melainkan Allah (wa laqad 'alim-tu min 'ajaa'ib khalqi llahi ma la ya 'lamu-hu illa llahu). Aku telah mengetahui apa yang telah berlaku dan apa yang akan berlaku (wa 'araf-tu ma kaana wa ma yakuunu) dan apa yang telah berlaku terdahulu pada alam atom pertama bersama Adam yang pertama (wa ma kaana fii al-Dhar al-Awwali ma'a man taqaddama min Adam al-Awwal).

Sesungguhnya ia didedahkan kepadaku, maka aku mengetahuinya (wa laqad kusyifa li, fa-'araf-tu). Tuhanku telah mengajarku, maka aku telah mempelajarinya (wa 'allamanii rabbii fa-ta'allam-tu), lantaran itu janganlah kamu membuat bising, sekiranya aku tidak takut bahawa kamu akan berkata bahawa aku telah gila atau aku telah menjadi murtad , nescaya aku memberitahu kepada kamu tentang apa yang telah berlaku kepada mereka dan apa yang akan berlaku kepada kamu (wa la tadhujjuu wa la tartajjuu fa-laula khaufii 'alai-kum an taquuluu junna au irtadda la-akhbar-tu-kum bi-ma kaanuu wa ma antum fii-hi) dan apa yang kamu akan menghadapinya sehingga hari Kiamat (wa ma talqauna-hu ilaa yaum al-Qiyaamati).

Ilmu yang dikurniakan kepadaku, maka aku mengetahuinya ('ilmu u 'aza ilayya fa-'alim-tu), sesungguhnya Dia telah menyembunyikan ilmu-Nya daripada semua para nabi kecuali sahabat syariat kamu ini s.a.w (wa laqad satara 'ilma-hu 'an jamii' al-Nabiyyin illaa saahib syari'ati-kum hadhi-hi salawaatu llahi 'alai-hi wa aali-hi), maka beliau a.s telah mengajar kepadaku ilmunya ('allama-ni ilma-hu) dan aku telah mengajar kepadanya ilmuku (wa 'allam-tu-hu 'ilmi).

Hanya kami adalah peringatan yang pertama (illaa wa innaa al-Nazaru al-Uulaa), kami adalah peringatan yang pertama dan yang terakhir ( wa nahnu nazaru al-Aakhiratu wa al-Uulaa), peringatan setiap zaman dan masa (wa nadharu kulli zamaan wa awaan), dengan kami binasalah mereka yang binasa (bi-naaa halaka man halaka) dan dengan kami berjayalah mereka yang berjaya (bi-na najaa man najaa). Demi Yang Memecahkan biji-bijian dan Membersihkan jiwa. (fa-walladhi falaqa al-Habbata wa bari'a al-Nasamata). Dan Yang Tunggal dengan kekuasaan dan kebesaran (wa tafarrada bi al-Jabaruut wa al-'azamati), sesungguhnya angin, udara dan burung telah dipermudahkan untukku (la-qad sukhkhirat li al-Riyaah wa al-Hawaa' wa al-Tair).
Aku telah dibentangkan dunia, tetapi aku menolaknya (wa 'uridh-tu 'alayya al-Dunya fa- a'radh-tu 'an-ha). Akulah yang berdukacita dengan dunia kerana wajahnya, maka ia menunduk (anaa kaab al-Dunya li-wajhi-ha fa-hanaa). Sesungguhnya aku telah mengetahui apa yang ada di atas al-Firdaus yang tinggi (wa laqad 'alim-tu ma fauqa al-Firdaus al-A'laa), apa yang ada di bawah [bumi] ketujuh yang terkebawah (wa ma tahta al-Saabi'ah al-Suflaa), apa yang ada di langit yang tinggi (wa ma fii al-Samaawaat al-'uulaa), apa yang antara keduanya dan apa yang ada di bawah tanah (wa ma baina-huma wa ma tahta al-Tharaa). Semuanya menerusi keilmuan yang menyeluruh, bukan ilmu berita. Aku bersumpah dengan Tuhan 'Arasy Yang Maha Besar, jika aku mahu, nescaya aku telah memberitahu kepada kamu tentang bapa-bapa kamu dan mereka yang terdahulu kamu di mana mereka telah berada, daripada siapakah mereka, dan di manakah mereka sekarang dan apakah mereka telah jadi (law syi'-tu akhbar-tukum bi-aaba'i-kum wa aslaafii-kum aina kaanuu wa mimman kaanuu wa aina -hum al-Aana wa ma saaru ilai-hi).

Berapa ramaikah di kalangan kamu yang telah memakan daging saudaranya (fa-kam man akala min-kum lahma akhii-hi), meminum dengan kepala bapanya (wa syaarib bi-ra'si abii-hi) sedangkan dia merinduinya dan mengharapkannya (wa huwa yasytaa-qu-huwa yartajii-hi). Apakah idea ini! Apabila apa yang terlindung itu didedahkan (haihaata, haihaata, idhaa kusyifa al-Mastuur), didapati apa yang tersirat di hati, diketahui, di manakah hati kecil (wa hussila ma fii al-Suduur wa 'ulima aina al-Dhamiir). Demi Allah, kamu telah melalui beberapa pusingan, kamu telah mengulangi bebrapa kali, berapa jauh antara satu pusingan dengan pusingan yang lain berlaku satu tanda atau beberapa tanda (wa ayyamu llahi, karar-tum karraat, wa kam baina karratin wa karratin min aayatin wa aayaat), antara yang terbunuh dan mayat, (ma baina maqtuul wa mayyitin), sebahagian di hujung kaki burung, sebahagian di perut binatang buas (fa-ba'dhu fii hawaasil al-Tuyuur wa ba'dhu fii butuun al-Wahsyi).

Manusia antara yang lalu dan masa depan, antara yang pergi dan yang pulang (wa al-Naasu baina maadhin wa zaajin, wa raa'ih wa ghaadin), jika didedahkan kepada kamu apa yang telah berlaku daripadaku pada masa dahulu yang pertama (wa lau kusyifa la-kum ma kaana min-ni fii al-Qadiim al-Awwal) dan apa yang akan berlaku daripadaku pada akhirat, nescaya kamu melihat keajaiban-keajaiban yang besar (la-raai-tum 'ajaaib musta'zamaat), perkara-perkara yang mengagumkan (umuuran musta'jabaat) dan perbuatan-perbuatan serta keganjilan-keganjilan (wa sanaai' wa ihaataat). Akulah sahabat penciptaan pertama sebelum Nuh yang pertama ( anaa saahib al-Khalq al-Awwal qabla Nuh al-Awwal).

Jika kamu mengetahui keajaiban-keajaiban yang aku telah lakukan antara Adam dan Nuh dan umat-umat yang aku telah membinasakanya (wa lau 'alim-tum ma kaana baina Adam wa Nuh min 'ajaaib astana'-tu-ha), maka mereka berhak berkata: Sejahat-jahat apa yang mereka telah melakukannya. Akulah sahabat taufan yang pertama (anaa saahib al-Taufaan al-Awwal), akulah sahabat taufan kedua (anaa saahib al-Taufaan al-Thaani), akulah sahabat banjir besar (anaa saahib sail al-'Uram), akulah sahabat rahsia-rahsia yang tersembunyi (anaa saahib asraar al-Maknuunaat), akulah sahabat 'Aad dan syurga-syurga (anaa saahib 'Aad wa al-Jannaat), akulah sahabat Thamud dan bencana-bencana (anaa saahib Thamuud wa al-Aayaat), akulah pemusnahnya (ana mudammiru-ha), akulah penggegarnya (anaa muzalzilu-ha), akulah tempat kembalinya (anaa marji'u-ha), akulah pembinasanya (anaa muhliku-ha). Akulah pentadbirnya (anaa mudabbiru-ha), akulah yang mematikannya (anaa mumitu-ha). Akulah yang menghidupkannya (anaa muhyii-ha).

Akulah yang pertama (anaa al-Awwal), akulah yang akhir (anaa al-Aakhir), akulah yang zahir (anaa al-Zaahir), akulah yang batin (anaa al-Baatin), akulah bersama al-Kur sebelum al-Kur (anaa ma'a al-Kur qabla al-Kur), akulah bersama al-Daur sebelum al-Daur (anaa ma'a al-Daur qabala al-Daur), akulah bersama al-Qalam sebelum al-Qalam (anaa ma'a al-Qalam qabla al-Qalam).

Akulah bersama Loh sebelum Loh (anaa ma'a al-Lauh qabla al-Lauh), akulah sahabat azali yang pertama (anaa saahib al-Azaliyyati al-Awaliyyati), akulah sahabat Jaabliqa dan Jaabarsa (anaa saahib Jaabliqa wa Jaabarsa), akulah sahabat al-Rufuf dan Bahram (anaa saahib al-Rufuf dan Bahram), akulah pentadbir alam yang pertama ketika tiada langit kamu ini dan tiada bumi kamu ini (anaa mudabbiru al-'Aalam al-Awwal hiina samaa'i-kum hadhihi wa la ghubaraa'iu-kum), lantas Ibn Suwairimah datang kepadanya dan berkata: Anda, anda wahai Amir al-Mukminin? (fa-qaama ilai-hi Ibn Suwairimah fa-qaala: Anta, anta ya Amir al-Mu'minin?) Maka beliau a.s berkata: Aku, aku, tiada tuhan melainkan Allah Tuhanku dan Tuhan semua makhluk (anaa, anaa, la ilaha illa llah rabbii wa rabbu al-Khala'iq ajma'iin).

Bagi-Nya penciptaan dan urusan (la-hu al-Khalqu wa al-Amru) Yang Mentadbir semua perkara dengan hikmah-Nya (al-Ladhi dabbara al-Amuur bi-hikmati-hi). Langit dan bumi berdiri dengan kekuasaan-Nya (wa qaamat al-Samaawaat wa al-Ardh bi-qudrati-hi). Seolah-olah aku dengan seorang yang lemah kamu berkata: Kamu sedang mendengar kepada dakwaan Ibn Abu Talib tentang dirinya? (ka-innii bi-dha'ifii-kum yaquulu alaa tasma'uun ilaa ma yadda'i-hi Ibn Abu Talib fii nafsi-hi). Kelmarin tentera Syam telah menyerbu ke atasnya, tetapi beliau tidak menentang mereka! (wa bi-l-amsi takfahara 'alai-hi 'asaakir ahli al-Syam fa-la yakhruju ilai-hi).

Demi Dia Yang Membangkitkan Muhammad dan Ibrahim, aku akan membunuh tentera Syam dengan kamu beberapa pembunuhan (wa baa'ith Muhammad wa Ibrahim, la-uqtulanna ahla al-Syam bi-kum qatalaat wa ayyu qatalaat).

Demi hakku dan kebesaranku, aku akan membunuh tentera Syam dengan kamu beberapa pembunuhan (wa haqqi wa 'azamati la uqtulanna ahla al-Syam bi-kum qatalaat wa ayuu qatalaat).

Aku akan membunuh tentera al-Siffiin setiap pembunuhan dengan tujuh puluh pembunuhan (wa la-uqtulanna ahla al-Siffiin bi-kulli qatlatin sab'iina qatlatin) dan aku akan mengembalikan kepada setiap muslim kehidupan yang baru (wa la-aruddanna ilaa kulli muslim hayaatan jadiidatan), aku akan menyerahkan kepadanya sahabatnya dan pembunuhnya (wa la-uslimanna ila-hi saahiba-hu wa qaatili-hi) sehingga sembuh dendam di hatiku daripadanya (ila an yasfiii ghalil sadri min-hu). Aku akan membunuh dengan 'Ammar bin Yasir dan dengan Uwais al-Qarni seribu pembunuhan (la-aqtulanna bi-'Ammar bin Yasin wa bi-Uwais al-Qarni alfa qatiil) lebih baik dikatakan: Tidak, bagaimana, di mana, bila, ketika mana dan sehingga bila (aula yuqaal la wa kaifa wa aina wa mataa wa annaa wa hattaa).

Bagaimana apabila kamu melihat sahabat Syam dikerat dengan gergaji (fa-kaifa idha raai-tum saahib al-Syam yunsyaru bi al-Manaasyir), dan dipotong dengan pembaris (wa yuqta'u bi al-Masaatir). Kemudian aku akan merasainya dengan azab yang pedih (thumma la uziiqanna-hu aliim al-'Iqaab), berilah khabar gembira, maka kepada akulah kembalinya urusan penciptaan besok dengan perintah Tuhanku (fa-ibsyiruu, fa-ilayya yuraddu amru al-Khalqi ghadaan bi-amri rabbii). Justeru janganlah diperbesarkan apa yang aku telah katakan (fa la yusta'zamu ma qul-tu). Sesungguhnya kami dikurniakan ilmu al-Manaaya dan ilmu al-Balaayaa (Fa innaa u'tii-naa 'ilmu al-Manaayaa wa al-Balaayaa), takwil dan tanzil (al-Ta'wiil wa tanziil), kefasihan bercakap ( wa faslu al-Khitaab), ilmu al-Nawaazil , peristiwa dan bala (wa 'Ilmu al-Nawaazil wa al-Waqaa'i' wa al-Balaayaa), sesuatupun tidak akan menjadi asing daripada kami (fa la yaghrubu 'anaa syai'un).

Seolah-olah aku telah memberi isyarat kepada al-Husain (a.s) (ka anni bi-hadha wa asyaara ila al-Husain (a.s). Cahayanya telah memberontak antara dua matanya (thaara nuuru-hu baina 'ainai-hi), maka beliau telah mengadakannya pada waktunya dengan masa yang panjang di mana ia akan menggoncangkannya dan menelankannya (fa-ahdhara-hu li-waqti-hi bi-hiinin tawiil yuzalzilu-ha wa yakhsifu-ha) dan mukminun memberontak bersamanya pada setiap tempat (wa thaara ma'a-hu al-Mu'minun fii kulli makaan). Demi Allah, jika aku mahu, nescaya aku menamakan mereka seorang demi seorang dengan nama-nama mereka, nama bapa-bapa mereka. Mereka menurun kepada sulbi lelaki dan rahim perempuan (wa aimu llahi, lau syi'-tu sammia-tu-hum rajulan-rajulan bi asmaa'i-him wa asmaa'i aabaa'i-him fa-hum yatanaasaluun min aslaabi al-Rijaal wa arhaami al-Nisaa') kepada hari yang tertentu (ila yaumin ma'luum).

Kemudian beliau a.s berkata: Wahai Jabir, kamu bersama kebenaran dan bersamanyalah kamu akan berada (antum ma'a al-Haq wa ma'a-hu takuunuun), dan padanyalah kamu akan mati (wa fii-hi tamuutuun), wahai Jabir, apabila loceng dibunyikan (idha saaha al-Naaqus), apabila mimpi ngeri berlaku (wa kubisa al-Kaabis) dan kerbau bercakap (wa takallama al-Jaamus), maka ketika itu, beberapa keajaiban berlaku (fa-'inda dhaalika 'ajaaib wa ayyu 'ajaaib), apabila api menyala dengan penglihatanku (idha anaarat al-Naaru bi-basari) dan zahirlah bendera Bani Uthman di wadi Saudaa' (wa zaharat al-Raayatu al-Uthmaaniyyatu bi-waadi saudaa'). Basrah bergolak dan sebahagian menguasai sebahagian yang lain (wa idhtarabat al-Basratu wa ghalaba ba'dhu-hum ba'dhan).

Setiap golongan menyerang golongan yang lain secara kebudakan (wa sabaa kullu qaumin ila qaumin), bergeraknya tentera Khurasan, diikuti Syu'aib bin Salih al-Tamimi daripada Bani Taaliqaan (wa tubi'a Syu'aib bin Salih al-Tamimi daripada Bani Taaliqaan), diberi baiah kepada Sa'id al-Susi di Khuzistan (wa buyi'a li-Sa'id al-Susu bi Khuzistan), disimpulkan bendera kepada penguasa Kardaan (wa 'uqidat al-Raayatu li-'umaaliq Kardaan), Arab menguasai negeri al-Arman dan al-Saqlaab (wa taghallabat al-'Arab 'ala bilaad al-Arman wa al-Saqlaab), Harqal di Constantinople menyerah kepada Batriq Sinaan (wa adh'ana Harqal bi-Qastantinah li-Bataariqah Sinaan), maka tunggulah kezahiran orang yang bercakap kepada Musa dari pohon di al-Tuur (fa- tawaqqa'uu zuhuur mukallim Musa min al-Syajarati 'alaa al-Tuur), maka ia akan terserlah dengan jelas (fa-yazharu hadha zaahir maksyuuf, wa mu'aayin mausuuf).

Berapa banyak perkara-perkara ajaib yang aku telah meninggalkannya dan dalil-dalil yang aku telah menyembunyikannya (wa kam 'ajaa'ib tarak-tu-ha wa dalaa'il katam-tu-ha) kerana aku mendapatinya bersifat offensive (illa ajid la-ha hamlatan), akulah sahabat Iblis [yang berkaitan] dengan sujud (anaa saahib Iblis bi al-Sujuud), akulah penyiksanya dan tenteranya kerana takbur dan cemburu dengan perintah Allah (anaa mu'adhdhibu-hu wa junuudu-hu 'alaa al-Kibar wa al- Ghayyuur bi-amri llahi).

Akulah yang mengangkat Idris ke tempat yang tinggi (anaa raafii' Idris makaanan 'aliyyan), akulah yang bercakap dengan lidah Isa di dalam buaian ketika dia masih kanak-kanak (anaa mantiqu 'Isa fii al-Mahdi sabiyyan), akulah pembangun medan-medan dan pengasas bumi (anaa madiinun al-Mayaadiin wa waadhi' al-Ardh).

Akulah pembahaginya satu perlima satu perlima (anaa qaasimu-ha akhmaasan), maka aku telah menjadikan satu perlima daratan (fa-ja'al-tu khumusan barran), satu perlima gunung-ganang (wa khumusan jibaalan), satu perlima pembangunan (wa khumusan 'ammaran), satu perlima kemusnahan (wa khumusan kharaaban), aku telah melintasi laut merah dari al-Tarjiim (ana kharaq-tu al-Qulzum min al-Tarjiim), aku telah melintasi tanah yang tandus dari al-Hiim (wa kharaq-tu al-'Aqiim min al-Hiim), aku telah melintasi semuanya (wa kharaq-tu kullan min kullin), aku telah melintasi sebahagian dari sebahagian [yang lain pula] (wa kharaq-tu ba'dhan min ba'dhin).

Akulah Tairatha (anaa Tairatha), akulah Janbuutha (anaa Janbuutha), akulah al-Baarahluun (anaa al-Baarahluun), akulah 'Alliyuthuutha (anaa 'Aliyuthuutha), akulah yang berada di atas lautan di Nawaalim al-Zakhkhaar berdekatan al-Bayaar (anaa al-Mustariqqu 'ala al-Bihaar fii Nawaaliim al-Zakhkhaar 'inda al-Bayaar) sehingga dikeluarkan kuda dan tentera yang disediakan untukku (hatta yukhraja li ma a'adda li fii-hi min al-Khaili wa al-Rajuli). Lantaran itu, ambillah apa yang anda suka (fa-khudh ma ahbab-ta) dan tinggallah apa yang aku mahu (wa utruk ma arad-tu).

Kemudian aku menyerahkan kepada 'Ammar bin Yasir dua belas ribu orang (thumma usallimu ila 'Ammar bin Yasir ithna 'asyara alaf adham 'alaa adham) daripadanya pencinta Allah dan Rasul-Nya (min-ha muhibbu llahi wa rasuli-hi) bersama setiap orang dua belas platun (ma'a kulli waahid ithna 'asyara kutaibatin), tidak mengetahui bilangannya melainkan Allah (la ya'lamu 'adada-ha illaa llah), lantaran itu, beritahulah berita gembira ini (alaa fa-istabsyiruu), maka kamu adalah sebaik-baik saudara (fa-antum khair al-Ikhwaan).

Sesungguhnya kamu selepas beberapa ketika akan mengetahui dengannya sebahagian keterangan (illaa wa inna la-kum ba'da hiin tarafatan ta'lamuun bi-ha ba'dha al-Bayaan), akan terdedah kepada kamu perbuatan bukti ketika naiknya Bahraam dan Kiyawaan (wa tankasyifu la-kum sanaa'i' al-Burhaan 'inda tuluu'i Bahraam wa Kiyawaan), ketika detik-detik pertarungan ('inda daqaa'iq al-Iqtiraan), ketika tegangnya gerakan dan gegaran (fa-'inda ma tuwaatiru al-Hizzaatu wa al-Zilzaal), diterima cermin-cermin untuk melihat dari pantai Jihuun ke dataran Babil (wa tuqbalu murayaat min Syaatii' Jihuun ila baidaa' Babil).

Akulah yang menjulang "pencakar langit" dan menyimpulkan angin (anaa mubarriju al-Abraaj wa 'aaqid al-Riyaah), membuka kebebasan (wa mufattihu al-Afraaj), mengeluarkan pekikan (wa baasit al-'Ajaaj). Akulah sahabat al-Tuur (anaa saahib al-Tuur), akulah cahaya yang zahir itu (anaa dhaalika al-Nuur al-Zaahir), akulah bukti yang terang itu (anaa dhaalika al-Burhaan al-Baahir), sesungguhnya [ilmu yang] didedahkan kepada Musa adalah sedikit sekali (wa innama kusyifa li-Musa syaqsun min syaqsin al-Dhar min al-Mithqaal), semuanya itu adalah dengan ilmu daripada Allah Yang Maha Mulia (wa kullu dhaalika bi-'ilmin mina llahi dhi al-Jalaal).

Akulah sahabat syurga-syurga yang kekal (anaa saahib jannaat al-Khuluud). Akulah yang mengalirkan sungai-sungai daripada air arus (anaa mujrii al-Anhaar anhaaran min maa'in tayyar), sungai-sungai daripada susu (wa anhaaran min labanin), sungai-sungai daripada madu yang ditapis, sungai-sungai daripada arak yang memberi kelazatan kepada peminum-peminumnya (wa anhaaran min khamrin ladhdhatan li-sysyaaribiin).

Aku telah melindungi neraka Jahanam dan menjadikannya beberapa lapisan neraka Sa'ir dan Saqar (anaa hajab-tu jahannam wa ja'al-tu-ha tabaqaat al-Sa'ir wa Saqar) dan yang lain adalah 'Amqiyuus, aku telah menyediakannya untuk mereka yang zalim (wa ukhraa 'Amqiyuus a'adtuha li-al-Zaalimiin). Aku telah menyimpan semuanya di wadi Barhut (wa auda'tu dhaalika kullu-hu waadi Barhut) kekal padanya jibtu dan taghuut dan hamba-hamba mereka berdua (yukhladu fii-hi al-Jibtu wa al-Taghuut) serta mereka yang mengingkari Yang Mempunyai kerajaan [bumi] dan malakut (wa man kafara bi-dhii al-Mulk wa al-Malakut). Akulah yang membuat iklim-iklim dengan perintah Yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana (anaa saani' al-Aqaaliim bi-amri al'Aliim al-Hakiim).

Akulah kalimah di mana dengannya sempurnalah semua perkara dan semua masa (anaa al-Kalimat al-Lati bi-ha tammat al-Umuur wa daharat al-Duhuur).

Aku telah menjadikan iklim-iklim satu perempat satu perempat (anaa ja'al-tu al-Aqaaliim arba'an-arba'an), tujuh semenanjung (wa al-Jazaa'ir sab'an).

Iklim selatan adalah galian berkat (fa-iqliim al-Januub ma'dan al-Barakaat), iklim utara adalah galian kekuatan (wa iqliim al-Syimaal ma'dan al-Satawaat).

Iklim angin timur adalah galian gegaran (wa iqliim al-Saba ma'dan al-Zilzaal) dan iklim angin barat adalah galian kemusnahan (wa iqliim al-Dabuur ma'dan al-Halakaat). Hati-hati, bahawa bandar-bandar dan negeri-negeri kamu akan menerima kecelakaan daripada tughaat yang akan zahir, maka mereka akan mengubah dan menukarkan [sesuatu] apabila kekerasan dilakukan daripada kerajaan yang lemah (alaa wailun li-madaa'inu-kum wa amsaari-kum min tughaat yazharuuna fa-yughayyiruuna wa yubaddiluuna idha tamaalat al-Syadaa'id min daulat al-Khisyaan) raja perempuan [yang masih] budak atau [raja itu raja] perempuan (wa malikat al-Sibyaan, al-Niswaan), maka pada ketika itu semua pelusuk negara dipenuhi dengan penyeru-penyeru kepada kebatilan (fa-'inda dhaalika tartajju al-Aqtaar bi al-Du'aat ila kulli baatil), jauh sekali, tunggulah kedatangan kemenangan yang besar (haihaata, haihaata, tawaqqa'uu huluul al-Faraj al-'Aziim).

Kedatangannya berpuak-puak (wa iqbaalu-hu afwaajan afwaajan), apabila Allah menjadikan batu kelikir Najaf sebagai permata (idha ja'ala llahu hasbaa' al-Najaf jauhariyyan) dan Dia menjadikannya di bawah tapak kaki mukminin (wa ja'ala-hu tahta aqdaam al-Mu'minin) dijual dengannya untuk perselisihan dan munafiqin (wa tubaya'u li-l-Khilaaf wa l-Munaafiqiin), dibawa bersamanya yakut merah (wa yubtalu ma'a-hu al-Yaaquut al-Ahmar), mutiara yang bersih dan permata (wa khaalis al-Durr wa al-Jauhar), sesungguhnya itu adalah alamat yang paling terang (alaa wa inna dhaalika min abyan al-'Alaamaat) sehingga apabila ia berakhir, cahayanya akan dipercayai, terserlah cahayanya, zahir apa yang kamu mahu, kamu telah mencapai apa yang kamu kehendaki (hatta idha intahaa dhaalika suddiqa dhiyaa'u-hu wa sata'a bahaa'u-hu wa zahara ma turiduun).

Berapa banyak keajaiban-keajaiban yang besar dan perkara-perkara yang halus [aku telah melakukannya] (alaa wa-kam ilaa dhaalika min 'ajaaib jammatan, wa umuur mulimmah), wahai mereka yang seperti binatang-binatang ternakan (Ya asybaah al-A'thaam, wa bihaam al-An'aam), bagaimana [jika] kamu diserbu oleh bendera-bendera Bani Kinaam bersama Uthman bin 'Anbasah dari arah Syam yang dia mahu adalah dua ibu bapanya (kaifa takuunuuna idha dahamat-kum raayaatu li-Bani Kinaam ma'a 'Uthman bin 'Anbasah min 'araadh al-Syam yuriidu bi-ha abawai-hi) dan mengahwini dengannya seorang wanita Bani Umayyah (wa yuzawwiju bi-ha Umayyah), itu adalah satu kesalahan jika dia melihat kebenaran bersifat amawiy atau 'adwiy (haihaata, haihaata an yaraa al-Haqqa amawiyyun am 'adawyyun).

Kemudian beliau a.s menangis (thumma bakaa salawatu llahi 'alai-hi) dan berkata: Wahai umat-umat [manusia], sama ada ia telah menyaksikan bendera-bendera Bani 'Atbah bersama Bani Kinaam berjalan satu pertiga satu pertiga, menaiki gunung-gunung dengan ketakutan yang melampau (imam syaahad-ta raayaat Bani 'Atbah ma'a Bani Kinaam al-Saa'iriin athlaathan), kebengisan yang kuat (wa bu'sin 'atiid). Iaitu waktu di mana kamu dijanjikan dengannya. Aku akan mempertanggungjawabkan mereka kepada mereka yang cerdik (la ahmilanna-hum 'alaa al-Nujabaa'), dihadiri oleh "kapal" cekerwala.

Seolah-olah aku [mendengar] munafiqin berkata bahawa Ali telah bercakap tentang dirinya sendiri dengan sifat ketuhanan (ka-innii bi al-Munafiqin yaquluun nassa 'Ali 'alaa nafsi-hi bi al-Rabbaniyyati), Kamu saksikanlah dengan penyaksian di mana dia (Ali a.s) telah meminta kamu dengannya ketika berhajat kepadanya (fa-isyhaduu syahaadatan saala-kum bi-ha 'inda al-Haajjati ilai-ha):

Sesungguhnya Ali adalah cahaya yang diciptakan (inna 'Aliyyan nuurun makhluuq) dan seorang hamba yang diberi rezeki (wa 'abdun marzuuq). Sesiapa yang berkata selain daripada ini , maka di atasnya laknat Allah dan laknat semua mereka yang melaknatinya (wa man qaala ghaira hadha fa 'alai-hi laknat Allah wa laknatu al-Laa'iniin), kemudian beliau a.s turun dan berkata: Tahassan-tu bi dhii al-Mulk wa al-Malakuut, wa i'atasam-tu bi dhii al-'Izzati wa l-Jabaruut, wa imtana'-tu bi dhii al-Qudrati wa al-Malakuut, min kulli ma akhaafu wa ahdharu). Ertinya: Aku membentengi diriku dengan Yang Mempunyai kerajaan [bumi] dan malakut, aku berpegang dengan Yang Mempunyai kemulian dan kekuatan dan aku telah mencegah diriku dengan Yang Memiliki kekuasaan dan malakut daripada setiap ketakutan yang aku takuti dan aku khuatiri.

Wahai manusia, seorang daripada kamu tidak menyebut kalimat ini ketika bencana atau kesusahan melainkan Allah menghilangkannya daripadanya (ma dhakara ahadu-kum hadhihi al-Kalimaat 'inda al-Naazilati au syiddati illaa wa azaa'aha llahu 'an-hu), maka Jabir berkata kepadanya: Itu sahaja, wahai Amir al-Mukminin? Maka beliau a.s berkata: Ya, aku menambahkan padanya tiga belas nama, lalu beliau a.s memelukku, kemudian beliau a.s menaiki binatang tunggangannya dan pergi".


KHUTBAH KEENAM

Aku, di sisiku kunci-kunci kepada perkara yang ghaib, tidak mengetahuinya selepas Rasulullah s.a.w kecuali aku. Aku adalah Dhu l-Qarnain yang disebut di dalam mashaf yang pertama . Aku adalah sahabat cincin Sulaiman, aku mengendalikan hisab, aku yang memancarkan mata air dan lain-lain.

"Aku, di sisiku kunci-kunci kepada perkara yang ghaib (anaa 'indi mafaatih al-Ghaib), tidak mengetahuinya selepas Rasulullah s.a.w kecuali aku (la ya'lamu-ha ba'da Rasulillah illa anaa). Aku adalah Dhu l-Qarnain yang disebut di dalam mashaf yang pertama (anaa Dhu l-Qarnain al-Madhkuur fii al-Suhufii al-Uulaa). Aku adalah sahabat cincin Sulaiman (anaa saahib khaatam Sulaiman), aku mengendalikan hisab (anaa waliyyu al-Hisab), aku adalah sahabat al-Sirat dan al-Mauqif (anaa saahib al-Sirat wa al-Mauqif), pembahagi syurga dan neraka dengan perintah Tuhanku (qasim al-Jannat wa al-Naar bi-amri rabbi).

Aku adalah Adam yang pertama (anaa Adam al-Awwal), aku adalah Nuh yang pertama (anaa Nuh al-Awwal), aku adalah bukti kepada Yang Maha Perkasa (anaa ayat al-Jabbaar), aku adalah hakikat segala rahsia (anaa haqiqat al-Asrar), aku yang menumbuhkan daun-daun pokok (anaa muriqu l-Asyjar), aku yang membuahkan buah-buahan (anaa muni'u al-Thimar), aku yang memancarkan mata air (anaa mufajjir al-'Uyuun), aku yang mengalirkan sungai-sungai (anaa mujrii al-Anhaar), aku penyimpan ilmu (anaa khazin al-'ilm) akulah puncak kesabaran (anaa taur al-Hilm), akulah Amir al-Mukminin (anaa Amir al-Mu'minin), aku adalah 'ain al-Yaqiin (anaa 'ain al-Yaqiin), akulah hujah Allah di langit dan di bumi (anaa hujjat Allah fii al-Samawaat wa al-Ardh).

Akulah gempa bumi (anaa al-Raajifah), akulah petir (anaa al-Sa'iqah), akulah laungan dengan kebenaran (anaa al-Saihat bi l-Haq), akulah hari Kiamat bagi mereka yang membohonginya (anaa al-Saa'at li-man kadhdhaba bi-ha), akulah kitab yang tidak ada syak padanya (anaa dhaalika al-Kitab la raiba fii-hi), aku adalah nama-nama yang baik yang diperintahkan supaya diseru dengannya (anaa al-asmaa' al-Husnaa allati umira an yud'a bi-ha), aku adalah cahaya di mana petunjuk diambil daripadanya (anaa dhaalika al-Nur al-ladhi uqtabisa min-hu al-Hudaa), aku mempunyai berbagai-bagai rupa (anaa saahib al-Suwar), akulah yang mengeluarkan mereka dari kubur (anaa mukhrij man fii al-Kubuur).

Aku adalah sahabat hari Kebangkitan (anaa saahib yaum al-Nusyuur), aku adalah sahabat Nuh dan penyelamatnya (anaa saahib Nuh wa munji-hi), aku adalah sahabat Ayyub yang diuji dan akulah penyembuhnya (anaa saahib Ayyub al-Mubtalaa wa syafii-hi). Akulah yang mendirikan langit-langit dengan perintah Tuhanku (anaa aqum-tu al-Samawaat bi-amri rabbi), aku adalah sahabat Ibrahim (anaa saahib Ibrahim), aku adalah rahsia percakapan (anaa sirr al-Kalim), aku yang merenung kepada [alam] malakut (anaa al-Naazir fii al-Malakut).

Aku adalah perkara yang hidup yang tidak mati (anaa amr al-Hayy al-Ladhi la yamut), aku adalah wali kebenaran ke atas semua makhluk (anaa waliyy al-Haq 'alaa saa'ir al-Khalq), akulah di mana umat tidak dapat menukarkan aku (anaa al-Ladhi la yubaddil al-Qaum ladayya). Hisab makhluk adalah kepadaku (hisab al-Khalqi ilayya), akulah diserahkan urusan makhluk (anaa al-Mufawwadh ilayya amr al-Khalq), aku adalah khalifah Allah Maha Pencipta (anaa khalifu llah al-Khaaliq).

Aku adalah rahsia Tuhan di negara-Nya (anaa sirru -llah fii biladi-hi), hujah-Nya ke atas hamba-hamba-Nya (hujjatu-hu 'alaa 'ibaadi-hi). Aku adalah urusan Allah dan roh-Nya (anaa amru llahi wa al-Ruuh) sebagaimana firman-Nya di dalam Surah al-Isra' (17): 85 "Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah: Roh itu adalah urusan Tuhanku" Aku telah menegapkan gunung-gunung yang tinggi (anaa arsaitu al-Jibaal al-saamikhaat), aku telah memancarkan mata air yang mengalir (fajjar-tu al-'Uyuun al-Jaariyat), akulah yang menjiruskan pokok-pokok (anaa ghaaris al-Asyjaar), mengeluarkan warna-warna dan buah-buahan (mukhrij al-Alwaan wa al-Thimaar), akulah yang menetapkan makanan harian (anaa muqaddir al-Aqwaat) .

Akulah yang membangkitkan orang-orang yang mati (anaa naasyir al-Amwaat), aku menurunkan hujan (anaa munadhdhil al-Qatar), akulah yang mencerahi matahari, bulan dan bintang (anaa munawwir al-Syams wa al-Qamar wa al-Nujum).

Akulah yang mendirikan Kiamat (anaa qaaim al-Qiyaamat), akulah orang yang wajib ditaati daripada Allah (anaa al-Wajib la-hu min Allah al-Ta'at), aku adalah rahsia Allah yang tersembunyi (anaa sirr Allah al-Makhzuun), aku mengetahui apa yang telah berlaku dan akan berlaku (anaa al-'Aalim bi-ma kaana wa ma yakun). Akulah sembahyang mukminin dan puasa mereka (anaa salawaat al-Mu'minin wa siyamu-hum), aku adalah maula mereka dan imam mereka (anaa maula-hum wa imammu-hum), aku adalah sahabat kebangkitan yang pertama dan yang terakhir (anaa saahib al-Nasyr al-Awwal wa al-Aakhir).

Aku adalah sahabat segala kelebihan dan segala kemegahan (anaa saahib al-Manaaqib wa al-Mafaakhir). Aku adalah sahabat cekerwala-cekerwala (anaa saahib al-Kawaakib), aku adalah azab Allah yang pedih (anaa 'azab Allah al-Waasib), aku adalah pembinasa kepada penguasa-penguasa yang pertama (anaa muhlik al-Jabaabirat al-Awwal), akulah yang meruntuhkan kerajaan-kerajaan (anaa muzil al-Duwal), aku adalah sahabat kepada gempa bumi dan gegaran (anaa saahib al-Zilzal wa al-Rajf), aku adalah sahabat gerhana bulan dan gerhana matahari (anaa saahib al-Kusuuf wa al-khusuuf).

Aku adalah pemusnah kepada semua Fir'aun dengan pedangku ini (anaa mudammir al-Faraa'inah bi-saifii hadha), akulah yang telah diperintahkan oleh Allah di alam bayangan (azillah) dan menyeru mereka supaya mentaatiku (anaa al-Ladhi aqaamani llahu fii al-Azillat wa da'a-hum ilaa ta'ati). Apabila aku menzahirkan diriku, mereka menentangku (fa-lamma zahartu ankaruu), maka Allah berfirman di dalam Surah al-Baqarah (2): 89 "maka setelah datang kepada mereka apa yang mereka ketahui, lalu mereka ingkar kepadanya", akulah cahaya segala cahaya (anaa nuur al-Anwaar).

Akulah pembawa 'Arasy bersama orang-orang yang baik (anaa haamil al-'Arsy ma'a al-Abraar), aku adalah pemilik buku-buku yang terdahulu (anaa saahib al-Kutub al-Saalifah), aku adalah pintu Allah yang tidak dibuka bagi mereka yang membohonginya dan mereka tidak akan merasai syurga (anaa bab Allah al-Ladhi la yuftah li-man kadhdhaba bi-hi wa la yadhuqu al-Jannat). Akulah orang di mana para malaikat berhimpun di atas hamparanku (anaa al-Ladhi tazdahim al-Malaikatu 'alaa fiiraasyi), aku dikenali oleh hamba-hamba Allah di iklim-iklim dunia yang lain (ta'rifuni 'ibad aqaalim al-Dunya).

Akulah yang telah dikembalikan matahari dua kali dan ia telah memberi salam kepadaku dua kali (anaa ruddat li al-Syams marrataini wa sallamat 'alayya karrataini). Aku telah melakukan sembahyang bersama Rasulullah s.a.w ke arah dua kiblat (sallai-tu ma'a Rasulillah al-Qiblataini).

Aku telah memberi baiah dua kali (baya'-tu marrataini). Aku adalah sahabat Badar dan Hunain (anaa saahib Badr wa Hunain). Akulah Taur (akulah al-Taur). Akulah kitab yang terbentang (anaa al-Kitab al-Mastur), akulah lautan yang bergelombang (anaa al-Bahr al-Masjur), akulah Bait Makmur (anaa al-Bait al-Ma'mur). Akulah di mana Allah telah menyeru makhluk supaya mantaatiku (anaa al-Ladhi da'a llahu al-Khalaa'iq ilaa taa'ati), lantas ia mengingkarinya dan berdegil (kafarat wa asarrat), lalu ia ditukar bentuknya (fa-musikhat), tetapi umat yang menyahutinya telah berjaya (ajaabat ummatun fa-najat).

Aku mempunyai kunci-kunci syurga dan sumber-sumber cahaya sebagai penghormatan daripada Allah (anaa al-Ladhi bi-yadiy mafaatih al-Jinaan wa maqaaliid al-Niiraan, karamatan mina llah). Aku bersama Rasulullah s.a.w di bumi dan di langit (anaa ma'a Rasulillah fii al-Ardh wa fii al-Samaa').

Akulah al-Masih di mana tiada roh yang bergerak dan tiada nafas yang menghembus selain daripadaku (anaa al-Masih haithu la ruuh yataharrak wa la nafasin yatanaaffas ghairi). Akulah sahabat pada kurun-kurun yang pertama (anaa saahib al-Quruun al-Uulaa). Akulah yang diam (anaa al-Samit) dan Muhammad adalah yang bercakap (Muhammad al-Natiq). Akulah yang telah menyeberangi lautan bersama Musa (Anaa al-Ladhi jawaz-tu bi-Musa fii al-Bahr), aku telah menenggelamkan Fiir'aun dan tenteranya (aghraq-tu Fiir'aun wa junuda-hu), aku mengetahui teriakan binatang dan percakapan burung (anaa a'lamu hamaham al-Baha'im wa mantiq al-Tair).

Aku melintasi langit ketujuh dan bumi ketujuh pada sekelip mata sahaja (anaa al-ladhi ujawwizu al-Samawaat al-Sab'a wa al-Aradhin al-Sab' fii tarfata 'ain). Akulah yang bercakap di atas lidah Isa di dalam buaian (anaa al-Mutakallim 'ala lisan 'Isa fii al-Mahdi). Akulah di mana Isa akan melakukan sembahyang di belakangku (anaa al-Ladhi yusalli 'Isa khalfii). Akulah yang bertukar kepada bentuk rupa yang bermacam-macam mengikut kehendak Allah (anaa al-Ladhi inqalaba fii al-Suar kaifa syaa Allah), aku adalah lampu petunjuk (anaa misbah al-Huda). Aku adalah anak kunci takwa (anaa miftaah al-Taqwa), akulah yang akhir dan yang awal (anaa al-Akhirat wa al-Uulaa). Akulah yang melihat amalan hamba (anaa al-ladhi ara a'maal al-'ibaad).

Akulah penyimpan langit dan bumi dengan perintah Tuhanku (anaa khazin al-samawaat wa al-Ardh bi-amri llah), akulah yang melakukan keadilan (anaa al-Qaaim bi al-Qist), akulah penjaga agama (anaa dayyaana al-Diin), akulah di mana amalan tidak akan diterima kecuali dengan wilayahku (anaa al-ladhi la tuqbalu al-A'maal illaa bi-wilaayati), begitu juga kebaikan tidak ada manfaatnya kecuali dengan mencintaiku (la tanfa'u al-hasanaat illaa bi-hubbi). Aku mengetahui pusingan falak (anaa al-'Aalim bi-madar al-Falak al-Duwar), akulah sahabat timbangan dan titisan hujan serta bilangan pasir dengan izin Allah Yang Maha Perkasa (anaa saahib mikyaal wa qataraat al-Amtaar wa raml al-Qifar bi izni al-maalik al-Jabbaar).

Tetapi aku akan dibunuh dua kali dan akan dihidupkan dua kali dan aku akan zahir mengikut kehendakku (illa anaa al-Ladhi uqtalu marrataini wa uhyi marrataini wa azharu kaifa syi'-tu). Akulah yang menghisab makhluk sekalipun banyak (anaa muhsi al-Khala'iq wa in kathuru), aku menghisab mereka dengan perintah Allah (anaa muhasibu-hum bi-amri rabbi). Akulah yang mempunyai seribu kitab para nabi yang terdahulu (anaa al-Ladhi 'indi alfu kitab min kutub al-Anbiyaa') . Akulah di mana seribu umat telah menentang wilayahku, lalu mereka ditukar bentuk mereka (anaa al-Ladhi jahada wilaayati alfu ummatin fa-musikhuu). Akulah yang tersebut pada zaman dahulu dan akulah yang keluar pada akhir zaman (anaa al-Mazkur fii salifii al-Azman wa al-Khaarij fii akhir al-Zamaan).

Akulah pembahagi kepada penguasa-penguasa yang bertarung (anaa qaasim al-Jabbaariin fii al-Ghabiriin), pengeluar mereka dan penyiksa mereka pada masa yang lain pula (mukhriju-hum wa mu'adhdhibu-hum fii al-Aakhirin). Akulah yang bercakap dengan setiap lidah (anaa al-Mutakallim bi-kulli lisaan), akulah saksi kepada amalan hamba di timur dan di barat (anaa al-Syaahid li-A'maal al-Khala'iq fii al-Masyaariq wa al-Maghaarib). Akulah menantu Muhammad (anaa sahr Muhammad), akulah makna yang tidak bernama tanpa kesamaran (anaa al-Ma'na la yaqa' 'alai-hi ismun wa la syabahun), aku adalah pintu taubat (bab hittat) la haula wa la quwwata illa bi llahi al-'Aliyyu al-'Aziim".

(Alhassanain/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)

Ditulis Oleh : Unknown ~ Pada Rabu, 19 Oktober 2016

Terimakasih atas kunjungan Anda serta kesediaan Anda membaca artikel kami yang berjudul Enam Khutbah Amir al-Mukminin Tentang Rahsia Dirinya; Bab: Khutbah Kelima - Keenam. Kritik dan saran dapat anda sampaikan melalui kotak komentar. Anda dipersilakan copy paste berita ini dengan mencantumkan url sumber : http://abnsnews.blogspot.com/2016/10/enam-khutbah-amir-al-mukminin-tentang_19.html

Subscribe for latest Dunia Penuh Berita


0 komentar:

PROFIL ABNS